mandag 27. juni 2011

Løping med hund(er)







Da vi reiste på hytta fredag var vi innom en kennel på Jaren for å titte på Boy. Jeg var innom der sist søndag og likte hunden veldig godt. Saken er at vi så smått hadde begynt å tenke tanken og skaffe oss hund igjen. Vi har begge hatt hund før, men har vært uten de tre siste årene. Dvs vi har jo hatt med vorsteheren min, Frøya på 12 år, hver gang vi har vært på hytta. Frøya er en skilsmissehund som bor hos eksen min. Denne helgen fikk hun selskap av Boy som vi lånte med oss oppover. De gikk veldig fint sammen og han krøp rett inn i hjertene våre. Han er som pointere flest, en aktiv og glad hund. Liker at det skjer noe og trenger aktivisering. Problemet med Boy er at han ikke er sauerein og kan derfor ikke brukes på jakt. Ville de by på problemer på hytta når det er fullt av sau rundt omkring? Prøven ble første løpetur på lørdag. Frøya begynner å bli en eldre dame, men har hengt fint med på joggeturer helt til nå. Riktignok holder det med en times tid og jeg så raskt i våres at noen tur i birkebeinerløypa blir det ikke på henne. Men lørdag var hun ikke særlig i form og ville ikke løpe. Vi gikk derfor mesteparten i begynnelsen av løypa, så svingte Bjarne av og tok henne med seg tilbake til hytta mens jeg løp videre med Boy. Det går over stokk og stein og det gjelder og holde tunga rett i munnen! Så møtte vi på sau! Han ble temmelig ivrig og blokkerte for alle instrukser. Jeg måtte virkelig bruke både stemmen og muskelkraften. Men vi kom oss forbi og han ga ikke fra seg en lyd. Løpeturen ble på vel 1 mil, men jeg brukte litt lang tid.

Ellers i helgen har han vært helt eksemplarisk, rolig og grei. Saken var derfor grei, det var å dra innom kennelen på veg tilbake og spørre om Boy kunne bli vår! Vel hjemme i stua ble han enda roligere, akkurat som fjellet forbindes med jakt og har mange gode lukter. Så det blir spennende å se framover hvordan han oppfører seg.

Treningsmessig ble det en bra uke sist. Løping 4 dager på rad kjentes i beina, og ikke var det lette turer heller! Bakkedrag på torsdag var avslutning på uka.

Jeg synes det går framover nå, ikke er jeg så trøtt og sliten lenger heller - jerntilskuddet jeg tok 1 md hjalp nok veldig. Nå ser jeg fram til ferie og to uker på hytta med flotte løpeturer med Boy!

1 kommentar:

  1. Gratulerer med Boy! Dere kommer nok til å få mange fine turer sammen!

    SvarSlett