onsdag 3. oktober 2012

Høst



Nei, nå får det være nok sutring. Jeg er jo frisk og sprek, hva klager jeg på! Tenk på andre, som ikke orker halvparten av det jeg gjør. Jeg får heller tåle å sove litt ekstra innimellom.
I hvert fall har blodprosenten kommet seg. Hva jernnivået er, får jeg vite om et par dager. Siste måling viste at det var på 5 (hva nå enn det måles i), forrige gang var det på 15. Så noe har skjedd. Kanskje mye løping tærer på jernlagrene?
Uansett fikk jeg meg en fin løpetur i Østmarka i går. Var ute i nesten 3 timer, km antallet ble 18,5. Jeg tok det veldig rolig, tok bilder og nøt turen. Dessuten var det temmelig glatt både på steiner og røtter, og jeg hadde ikke lyst til å bli liggende alene langt inne i Østmarka. Møtte ikke et menneske fra jeg forlot Marikollen til jeg kom til Åmodtdammen (via Setertjern), så sjansen for å bli funnet hvis jeg skulle bli skadet, var ganske minimal. Løp med Icebuggene, de gir en så utrolig herlig løpsfølelse og jeg har derfor blitt kjempe glade i disse. Men litt glattere enn Salomon er jeg overbevist om at de er.
Dette bildet er tatt på samme sted som i våres. Fargene har skiftet og det går tydelig mot en mørkere årstid.
Jeg var ikke hjemme før ti på syv, og da begynte det jammen å bli mørkt.
Snart er det slutt på kveldsturer i skogen, og de kommer til å savnes sterkt.
Til helgen er det imidlertid Eremitageløpet, så da blir det ingen skogstur!

6 kommentarer:

  1. Jeg har også lurt på om mye løping tærer på jernreservene.... eller om det er vi som spiser for dårlig i forhold til mengden vi trener? Jeg mener: vi som trener en del bør ha fokus på å innta jernrik mat og jeg er ikke sååååååå flik til å gnafse brokkoli og blodig biff (om jeg skal være ærlig). Jeg drikker forøvrig også floradix for tiden.... samme prosedyre som sist høst.... og høsten året før ;-) Ikke så lett dette her altså!

    Håper du har fått opp verdiene dine! Det er slettes ikke moro å føle seg slapp og trøtt!! Lykke til med Erimitageløpet!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg spiser i en del broccoli-men hvor mye man egentlig spise for å kompensere for økt treningsaktivitet? Og siden jeg ikke spiser kjøtt, er det ikke aktuelt med blodige biffer. Det har gått bra i mange år, men litt påfallende at jeg får problemer når lengden på løpeøktene øker. Kanskje jeg bare må innse at jeg må ta en kur med FLoradix i ny og ne. Og takk, gleder meg til Eremitageløpet!

      Slett
    2. Ja jeg vet ikke hvor mye vi trenger men det virker som vi trenger en hel del mer enn hva vi selv tror i alle fall.... siden vi stadig vekk går på den samme smellen mener jeg! Min mor var "streng" på dette med jerninntak om høsten.... og jeg har hørt at det er lurt å høre på mødre; de har peiling!! ;-) Så kanskje vi bare burde kjøre på med litt ekstra tilskudd fra Juli/Aug og et stykke utover høsten? Jeg tror ikke vi tar skade av det i alle fall.

      Slett
    3. Ja, det er nok en god ide. Kjøper den!Tror jeg må begynne om våren jeg, min måling ble foretatt i juni

      Slett
  2. Jeg har også lav jernlager (ferritin). Det kom etter at jeg har født, før ble det alltid over 100, nå mellom 6-20. Uansett 5 eller 15 er lav, det skal være på over 25 hos menstruende kvinner. Floradix inneholder for lite jern. Har må det skikkelig kur med tabletter. Før fikk man vondt i magen av de, men nå finnes det jerntabletter behandlet slikk at de er skonsom for magen. Spør på appoteket!

    SvarSlett
    Svar
    1. Skeptisk som jeg er til tabletter, kvier jeg meg for det. Men kan hende må det til for å få fart i sakene her

      Slett