onsdag 11. april 2012

Inspirerende løpebok



I påsken pleier jeg å lese krim, men denne gangen ble det løpeboka "Født til å løpe" (Born to run) av Christopher McDougall. Og det angrer jeg ikke på! Jeg ble raskt grepet og boka ble lest ut på et par dager - innimellom skiturer og løpeturer! Saken er at boka er utrolig inspirerende, man får bare lyst til å dra ut på løpetur og løpe både langt og lenge.

Jakten på Caballo Blanco - den hvite hesten (som forøvrig døde nettopp i en alder av 58 år) - mannen som bare løper og løper - og tarahumaraene: en stamme i Mexico som løper barbeint både langt og lenge.

Vi får høre historien om hvorfor vi er født til å løpe, men sluttet med det en gang i historien og fortellingen om et løp som skal arrangeres. Vi får en introduksjon i riktig løpesett for å unngå skader (!) og hvordan tarahumaraene lever, spiser og løper. Og løpe kan man også i høy alder! Tarahumaraene laget seg sandaler ved å bruke gamle bildekk de fant på søppelfyllingen. Kanskje all verdens oppbygging av løpeskoene likevel ikke er så bra?

Jeg ble altså grepet av historien og måtte bare lese videre om hvordan løperne klarte seg i det 8 mil lange løpet.

Boka kan absolutt anbefales, både til nytelse og inspirasjon!
Kan kjøpes ved å sende mail til pax@pax.no. Oppgi navn og adresse og oppgi koden "løperabatt" så får du den til kr 262,- portofritt tilsendt (vanlig pris 299,-).

4 kommentarer:

  1. helt FANTASTISK bok! og jeg er nesten overbevist om at barfot er den eneste måten å løpe på....nesten :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har blitt overbevist om at det beste er å bruke sko som ikke er så oppbygde at vi er nødt til å lande på hælen!

      Slett
  2. (hehe)
    Jeg kjøpte et par vibrams!

    SvarSlett
  3. Så fint at den har blitt oversatt til norsk! Da blir terskelen litt lavere. Boka skal bestilles:)

    SvarSlett