søndag 21. august 2011

Birkebeinerløypa













Lørdag fikk jeg løpt gjennom birkebeinerløypa. Jeg brukte 2.15 og tok det ganske med ro. Det er ganske behagelig å løpe der helt alene, men det fremkaller en del minner fra tidligere løp. Spesielt der jeg husker at jeg var veldig sliten, beina var tunge og det virket uoverkommelig å komme seg til mål. Beina ble veldig tunge nå også, synes jeg er litt plaget av det for tiden. Totalt sett er det imidlertid hyggelig å få en gjennomløping av løypa på forhånd. Jeg prøver å få til det en gang i løpet av sommeren. I år har det ikke klaffet tidligere. Men jeg er jo avhengig av å bli hentet nede på Lillehammer, greit å slippe å styre med å ta buss opp igjen. Nå har jeg en samboer som er veldig grei og stiller opp, så da løser det seg!


Jeg var forberedt på at det kom til å være veldig møkkete og vått store deler av løypa. De første 3 km klarte jeg meg uten å bli våt, men deretter var det vått gress og lyng som gjorde at jeg ble våt. Likevel tenkte jeg den første mila omtrent at det var usedvanlig lite vått. Men så begynte det...

Et lite stykke før Finnsveen var det et hogstfelt og da begynte jeg å ane ugler i mosen. Og ganske riktig: dype traktorspor hadde helt ødelagt vegen. Sporene var fylt av vann, men jammen hadde noen syklet i midten. Jeg syntes det så ganske klinete ut å løpe der, så jeg kravlet meg fram langs kanten. Her må det gjøres noe før tusenvis av løpere slippes løs! Dessverre glemte jeg å ta bilde av dette, var for opptatt av å komme meg fram! Videre var det en del partier som var ganske klinete og møkkete, ikke helt uventet etter alt regnværet i sommer.
Ved birkebeineren skistadion var det fylt på stor pukk, sikkert som underlag for skiløypene. Og det er sikkert helt supert som underlag om vinteren, men nå var det grusomt å løpe på! Heldigvis var det ikke så lange biten, men som sagt fryktelig slitsomt for slitne bein som har løpt 17-18 km. Her er det ikke bare å rase av gårde, i hvert fall måtte jeg konsentrere meg for å sette beina riktig.

Bildene her har stokket seg litt: det nederste bildet er tatt ved starten på Sjusjøen, det første er etter at jeg ankom Håkonshall og midten bildet av pukken!

Nå er det bare 4 uker igjen til starten går så nå er det bare å spisse formen framover!

2 kommentarer:

  1. Jeg skal delta for første gang i år. Har vært spent på hvor vått det kommer til å være!

    SvarSlett
  2. Moro! Tenk at noen helt frivillig tester løypa :-) Jeg satser på at Birken blir årets første (og sikker også siste) 21km for min del; det blir moro!! Kanskje vi ses i folkehavet? :-)

    SvarSlett