tirsdag 5. juni 2012

Nye sko

Denne uken hadde jeg avtalt at jeg skulle ta en tur til Løplabbet i Sandvika og kjøpe sko av Geir Frykholm. Dessverre fikk han lungebetennelse, stakkars, -  utrolig uflaks foran hans store løp Western State. Men jeg vil tro hans gode treningsgrunnlag gjennom flere år ikke vil ødelegge fullstendig. Du kan lese mer om dette på hans blogg: http://www.ultrafrykholm.com/
Nå måtte imidlertid jeg ha nye sko til Nordmarka skogsmaraton og de måtte jeg nesten kjøpe nå skulle jeg få noen prøveturer med dem. Dermed falt valget på Løplabbet i Grensen. Jeg var på jakt etter et par lette konkurransesko og det behøvde ikke å være terrengsåler. Min selger kom først med noen tunge,  klumpete med terrengsåle. Han hadde selv ikke løpt dette løpet og visste ikke hvilket underlag det var. Så vidt jeg vet er det mest grusveg og en behøver vel ikke å bruke terrengsåler. De konkurranseskoene jeg har (Saucony) synes jeg imidlertid har litt for tynne såler til å løpe så langt på grus.
Utvalget var temmelig begrenset når man er så heldig (eller uheldig?) å ha små føtter. I str 36 var det temmelig utsolgt, disse hadde de imidlertid i 36,5
Når jeg leser om skoen her etterpå: http://www.loplabbet.no/sko/mizuno-wave-elixir-7-dame.html  så ser jeg at det er en lett treningssko for de som overpronerer!
Det var jo ikke akkurat det jeg skulle ha, jeg skulle ha en lett konkurransesko og jeg overpronerer ikke. Men skoen var lett og den satt utrolig godt på foten, nesten som å få på tøfler. Kan ikke se at jeg har andre alternativer i skostallen hjemme, så det blir nok disse jeg løper med neste lørdag. I morgen skal jeg teste dem sammen med Rachel Nordtønne! Har meldt meg på reklameløpet for klesserien for damer, Ayami fra Asics, gjennom Løplabbet.
Ellers lader jeg opp for tiden. Det gjør jeg gjennom å trene mindre og hvile mer. Er litt usikker på akkurat dette, men jeg kjente sist torsdag at beina var tunge som bly og fikk beskjed av min kjære at jeg ikke så særlig frisk og lett ut i frasparket. Da ble avgjørelsen tatt der og da: mer hvile! Dermed ble det bare en treningstur på mandag: løping i arbeidstiden med gutta, 10 km denne gangen. På kvelden hvilte jeg og tirsdag morgen ble det en styrkeøkt. Hvordan lader andre opp til maraton tro? Ser forresten at det går mot ny deltakerrekord med nesten 700 påmeldte. Jeg gru-gleder meg!

2 kommentarer:

  1. Huffda.... feil selger!! Slikt liker vi IKKE! Selv om skoene er veldig fine da...

    Jeg tenkte melde meg på å løpe med Rachel jeg også men det gikk ikke... kan ikke rekke alt ;-) MEN, jeg snikkikka på jakkene deres og de var snasne!! De andre klærne jeg så var "sådær" men nå så jeg ikke hele koleksjonen da skal sies. Kos deg og jeg venter rapport ;-)

    SvarSlett
  2. Veldig rart at en selger på Löplabbet ikke visste bedre, der skal de vel ha litt ekstra kunnskap?
    Sikkert lurt å samle litt energi i kroppen før du skal i ilden. Jeg synes det høres logisk ut, selv om jeg aldri har forberedt meg til maraton (eller overhodet noenting i nærheten av det...). :)

    SvarSlett