onsdag 9. februar 2011

Trening og kakespising


Etter en kjempe trivelig og sosial helg hos slekta i Stavanger med mye kakespising, var det deilig å komme i gang med trening igjen på mandag. Harde 500 metere med Runners i litt løs snø og med tung pust siden forkjølelsen fremdeles ikke helt har sluppet taket, gjorde at jeg ble ganske sliten etterpå! Kvelden ble avsluttet med årsmøtet i Romerike Runners. Et utrolig fredelig møte, alle ble valgt og ingen diskusjoner. Jeg har vært med i en hundeklubb en gang og der var det adskillig mer turbulent....
Styrketrening på morgenen tirsdag gjorde at jeg kjente det enda mer i beina. Da var det utrolig deilig å svømme litt på kvelden. Anine (yngste datter) og jeg var på Kjenn folkebad og svømte sammen med en del andre. Jeg er ikke så god til å svømme, men syntes en halv time med svømming likevel ga utbytte. I hvert fall i form av oppmyking av harde muskler! En tur i badstua etterpå er jo noe jeg virkelig elsker, så det ble en bra kveld.
I dag blir det løping på mølla som trening i arbeidstiden. Håper å kunne gi på litt mer enn sist.
I morgen er det atter Runners trening før vi vender nesa til Nordseter og hytta på fredag ettermiddag. Skal bli godt å få seg en tur til fjells igjen. Det er jo spådd bra vær og da burde alt ligge til rette for noen fine skiturer! Det er så godt å komme på hytta, jeg slapper så veldig godt av der.
Som de fleste skjønner har ikke jeg problemer med motivasjonen for å trene. Det kan være greit å ha noen mål i sikte, en konkurranse kan være utrolig fint å ha som en gulerot for å trene mer målrettet og ta i litt ekstra. Men akkurat det å trene er en iboende nødvendighet for meg, like naturlig som å spise og sove! Gjentatte artikler i blader som I form om hvordan komme i gang, hvordan hente motivasjon etc gjør at jeg føler meg utenfor målgruppen og sier opp bladet etter en kort periode. Så går det en stund og jeg blir fristet til å abonnere igjen, men det samme skjer etter ganske kort tid. Siri fra Treningscamp skrev en gang at hun syntes I form var rettet mot kvinner og Aktiv trening mot menn, og etter å ha gått over til det siste bladet rett før jul, er jeg jammen enig. Aktiv trening presenterer etterbarberingsvann etc og har ikke et eneste bilde av det kvinnelige kjønn! Mens I form derimot omtaler typiske kvinnelige produkter ol og har bare bilder av kvinner. En helt utrolig kjønnssegregering. Finnes det treningsblader som er kjønnsnøytrale tro?
Håper alle får en fin treningsuke!

2 kommentarer:

  1. Ja, du er veldig inspirerende, så treningsglad som du virker! Har du alltid trent?

    Jeg har også sagt opp iForm... Har litt lyst til å abonnere på Runner's World hvis det er mulig å få det tilsendt til Norge. Det må da være kjønnsnøytralt! Ellers har vi jo Kondisbladet da ;)

    SvarSlett
  2. Ja Astrid, Runners World i svensk utgave synes jeg er veldig bra! Det får man kjøpt i Narvesenkiosker, men du kan også abonnere på det. Og ja, jeg har i grunnen alltid trent. Det har alltid vært nødvendig for meg for å føle meg vel og få overskudd. Men hvor mye jeg har trent og hvordan har variert med livssituasjonen. Jeg startet f.eks. opp etter barnefødsler med å trene hjemme etter diverse videoer.

    SvarSlett