søndag 6. mai 2012

Råskinnet

Lørdag kom dagen for Råskinnet. Og hvilken morgen! Våknet opp til snø. Tenk snø, 5.mai! Jaja, det blir uansett vått og kaldt og løpe, så det spiller egentlig ingen rolle tenkt jeg. Heldigvis ble været bedre utover dagen, helt supert løpevær.

Jeg hadde hele tiden vært inneforstått med tanken på at jeg startet 13.30. Bjarnes barnebarn skulle løpe i Råtassen som startet 12.30 og vi hadde derfor god tid på morgenen. Overraskelsen var derfor stor når jeg fredag kveld tok en titt på sidene til løpet og så at starttid var kl 12! Nytt i år var at vi skulle bli delt inn i puljer, så jeg skjønte egentlig at det var feil når alle stod oppført med starttid kl 12. Men jeg som liker å være ute i god tid måtte jo bare innrette meg etter at jeg kunne risikere å starte kl 12. Noe som selvsagt var feil - det fikk vi bekreftet da vi hentet startnr kl 10. Vel,vel, vi hadde god tid og slapp i hvert fall den laaange køen for å hente startnr som oppstod etter hvert. Tidligere år kunne startnr hentes i en sportsbutikk i Storgt i Oslo, nå måtte det hentes enten i Readyhuset på Røa eller før løpet lørdag morgen. Litt klønete opplegg synes jeg. Vi fikk da noen fine timer der inne, skravlet litt og tittet på alt som skjedde. Barnebarnet kom seg gjennom Råtassen, men skadet armen.
Endelig opprant tiden for min start. Følte meg ikke så giret som før Sentrumsløpet og det preget nok løpet mitt denne dagen. Jeg hadde forhåpninger til puljestarten, håpet det ville føre til mindre kø i løypa. Men slik ble det ikke, fremdeles var det kø i de trange partiene og vanskelig å komme forbi. Det første bildet er tatt etter første dukkert i Sognsvann. Her er jeg fremdeles ved godt mot og har friske bein. Rett etter dette løp vi feil. Det er nå slik at de fleste har nok med å se i bakken og vi løper bare etter hverandre i store grupper. Når så første mann tar feil, kommer vi andre selvsagt etter. Plutselig begynte noen å rope:SNU! Og hele gruppa snudde tvert og måtte tilbake til merkingen. Dette gjorde vel ikke så fryktelig store utslag, kanskje vi løp 150-200 m feil. Men det blir jo fort 3-400 m tilsammen. Jaja, best å følge litt med på merkingen selv heretter. Ellers var det nok noen undervegs som valgte lettvinte løsninger. Et sted stod det vakter og passet på at alle skulle ut i myra. Den ene ropte til en gruppe borte i fjellkanten: kom dere ut i myra, ellers blir dere disket. Dette er ikke fjellklatring. Andre steder så jeg da vitterligen noen som tok en snarveg, noe ingen bemerket. Vel, en har i grunn nok med seg selv. For maken til gjørme og gjørmevann har jeg ikke vært borte i. Nå har jeg løpt dette løpet 2-3 ganger tidligere (eller 4?) og det har ikke vært i nærheten av all denne møkka. Møkkete gjørmevann som lukter vondt, blæ! Det gjorde det litt vanskelig å komme seg fram, en vil jo helst slippe å ramle ute denne møkka. Og der jeg kunne ha løpt fortere var jeg enten for sliten eller ble hindret av køen. Men utrolig nok: moro er det lell! Og jeg stiller helt sikkert til neste år!
Det siste bildet er tatt over haugen vi må passere et lite stykke før mål. Kan vel tyde på at jeg er sliten, for hvorfor i all verden ramler tunga ut?! Tungt er det i hvert fall opp der, da er det ikke mye krefter å hente. Jeg gjorde så godt jeg kunne, men var ikke helt fornøyd med tiden som ble 1.17.03. For en gangs skyld var det hle 21 startende i klassen min, det pleier å være 4-5, og jeg havnet som nr 12. Jaja, bedre var jeg ikke denne dagen og uansett er jeg et Råskinn! Tøffere enn de fleste, for dette er ikke et løp for pyser! Tror ikke skoene mine er rene enda, det drypper fremdeles møkkavann av dem! Heller ikke sokkene er helt rene, selv etter en runde i vaskemaskinen. En fin genser fikk vi da vi kom i mål, og denne skal jeg bære med stolthet!
Neste utfordring: Nordmarka Skogsmaraton. Hjelpe meg, en maraton er laaaangt!

10 kommentarer:

  1. WoW du er et råskinn!! jeg har ikke turt å delta enda men jeg TROR jeg skal prøve en gang.... vi får se. Mye køløping var det flere som bemerket at det ble og kjipt når køen løper feil! Det er krevende og 400m ekstra gjør ikke godt for verken hode eller ben vil jeg tro. Du er uansett rå og så får du ha lykke til med neste mål; skogsmaraton er ikke for pyser det heller altså ;-) Løper du på Beitostølen i juni i år?? jeg må vel driste meg til å delta når vi først skal opp dit... terreng er moro men fryktelig hardt ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Dessverre blir det ikke løping på Beito i år fordi vi skal i 50 års lag. Liker godt både selve turen og løpet "Fjellbukken", men en kan ikke få meg seg alt!

      Slett
  2. Så bilder i avisa i dag. Du ser overaskende fin ig ren sammenlignet med de i avisen. Jeg må si at jeg er litt fristet samtidig vil jeg ikke helt ødelegge skoa.... Og møketede stinkende møkk? Jeg er vel en pyse! Gratulerer til deg!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ania, du skulle ha sett buksa, sokkene og skoene mine! Og vannet i dusjen! Men det var de som så verre ut enn meg, ja!

      Slett
  3. Ja, du er og blir et råskinn! Vær stolt av deg selv, du - for dette er det vel bare et fåtall som gjennomfører hvis man ser hele befolkningen under ett! Hipp hurra for deg! :)

    SvarSlett
  4. Grattis med vel gjennomført! :-)

    SvarSlett
  5. Gratulerer med vel gjennomført!
    Jeg var litt glad for at jeg ikke kunne da jeg så at det snødde om morgenen. Men jeg ble litt misunnelig da tiden nærmet seg og været bedret seg.
    Løp du i fjor? Hvordan var det i så fall i år sammenlignet med i fjor?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lille søster: I fjor løp jeg ikke, men var der og så på. Men jeg løp året før der og 2 ganger før det igjen. Dette var året med mest gjørme og gjørmevann, helt definitivt! Et år var det en del tæle i bakken og det ble derfor autamatisk mindre klinete. Men løypa legges jo alltid i de verste partiene med mest mulig møkk og vann!

      Slett