mandag 11. august 2014

Sjusjøløpet

Så var det lørdag igjen og på tide å konkurrere! Ja, det har jo nesten blitt en vane med en konkurranse på lørdag for tiden. Uken i mellom tok jeg det med ro, det ble bare et par løpeturer med noen få drag for å få litt fart i beina igjen. Og kroppen føltes ikke så verst på lørdag, men sprudlende har jeg ikke følt meg i hele sommer. Kroppen er litt død, vanskelig å få fart på den. Og jeg husket fra i fjor at dette løpet var tøft, mye stigning og stier med mange steiner . Men du verden for en flott trasè! Over tre topper med en fantastisk utsikt over Sjusjøen.
Vel i gang løper vi først 4 km ganske flatt langt Sjusjøvannet. Pulsen ble fort høy og jeg ble veldig andpusten. Så derfor ble det litt gåing i den bratteste stigningen, men det var jeg ikke alene om. Vi var lenge tre kvinner som holdt følge, min klubbvenninne Solveig og Marit som ble nr 3 i klassen min. Men etter andre matstasjon dro Solveig av sted på utrolig lette bein! Men jeg har sett at hun er i bra form for tiden. Etter en del nedoverbakke løp jeg forbi Marit og var lenge alene i løypa.
Etter det fantastisk fine partiet over fjellene kommer vi ned på en grusveg med til dels grove steiner hvor det er litt leit å løpe. Mine Salomonsko er imidlertid utrolig gode å løpe på også der, så det gikk greit.
Deretter er det litt sti og den siste drikkestasjonen før vi kommer ut på vegen. Dette er det kjedeligste partiet i løypa, men i år var den kortet ned til knappe 2 km før vi dro inn i terrenget igjen. Her var det imidlertid ganske tungt å løpe: dårlig sti i høyt gress hvor man ikke så de små ujevnhetene. Det gjaldt å fokusere på hvor merkingen er - siden jeg lenge løp alene var det ingen foran meg heller - og da er det vanskelig å følge med hvor man løper. Løypas våteste parti dette, men det er jo så tørt i år at det ikke er noe problem.
Endelig i mål, dessverre 1 minutt dårligere enn i fjor, men det holdt likevel til klasseseier! Det var tre spreke damer i klassen min 50-59 år og alle fikk premie. Min var en termos og tøyvask for treningstøy. Solveig kom i mål 3,5 minutt før meg og hun fikk også premie.
Denne løypa er fantastisk flott og jeg kommer tilbake neste år!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar