tirsdag 23. april 2013

Skarverennet

På lørdag gikk jeg Skarverennet, 37 km fra Finse til Ustaoset.
 Litt kø for å komme med toget:
Pause på jegertoppen:

Dagen startet kl 05 og da var det -5, solskinn og ingen vind. En nydelig dag! Men da vi kom til togstasjonen fikk vi beskjed om at togene var forsinket.Et tog hadde revet ned kjøreledningen og de måtte derfor dra togsettene opp med diesellok. Og det ville ta tid! Mens vi stod i den lange togkøen skyet det over og så begynte det å blåse litt.
Drøyt en time forsinket Kom vi endelig i gang. Vinden merket vi ikke så mye til siden vi hadde den i ryggen. Masse folk og hyggelig stemning. Vi travet i et jevnt, men ikke så raskt tempo. Etter hvert kom solen fram og vi passet på å nyte turen, se på utsikten og ormen av mennesker som buktet seg av gårde. Grensen er 12200 deltagere, Finses høyde over havet + en null.  Da vi kom til jegertoppen skinte solen og det var fint å sitte med ansiktet mot solen og nyte både det ene og det andre. Masse folk som egentlig hadde hele fjellet å ta av, men som klumpet seg sammen på et lite område. Mye mer sosialt og lunt slik! Her i fra er det ca 8 km til mål og ganske mye nedover med litt leie kneiker. Jeg synes bakkene går mye bedre med ørlitt jeger innabords og slik ble det denne gangen også. Hele gjengen kom seg velberget ned og kunne ta et velfortjent glass med bobler før vi tok toget tilbake til Geilo til en bedre middag.  Og alle var enige om at det var en fin tur og vi har derfor bestilt samme hytte til neste år.