mandag 23. juni 2014

Nordmarka Skogsmaraton


 
Lørdag var tiden kommet for det andre av årets høydepunkt: Nordmarka Skogsmaraton. Jeg har jo vært litt skeptisk til dette løpet i år siden jeg har for få lange langturer. Ble fryktelig sliten sist helg etter birkebeinerløpet og nå skulle jeg løpe dobbelt så langt!
Heldigvis var det ikke så varmt denne dagen. Litt kjølig før vi startet faktisk, og det ble en helt perfekt løpedag. 13-14 grader, lettskyet og et par regndrypp undervegs. Den første halvparten løp jeg delvis sammen med Mona, en klubbvenninne. Jeg så imidlertid tidlig at hun så sterk ut i bakkene og tenkte hun kom til å rykke. Og det gjorde hun litt før halvvegs og jeg hadde ingen sjanse til å henge på. Målet mitt før start var å klare tiden fra i fjor, i hvert fall ikke dårligere. Da løp jeg på 4.08.46 og ble nr 3 i klassen.
Jeg har kjøpt ny pulsklokke: Garmin 220, men fikk ikke startet den ved start. Det gikk drøye 10 km før jeg klarte å starte den. Ellers er jeg veldig fornøyd med denne klokken, litt nettere enn den forrige 305. Må bare lære meg å bruke den! Den første halvmaraton gikk ganske greit egentlig. Fikk ikke mellomtiden, men tror den ble ca 1.58. Fram til 3 mil begynte det å bli tyngre. Jeg klarte å få i meg en Rawbite mellom 12 og 20 km, men etter det var det stopp i inntaket. Etter at jeg ble litt uggen i magen etter inntak av litt sportsdrikke holdt jeg meg til vann resten av løpet og det gikk heldigvis bra. Ble ikke tom og magen holdt seg grei. Beina ble fryktelig tunge og stive etter hvert og rumpa føltes voldsom og stor! En merkelig følelse! Stipartiet løser litt opp i beina synes jeg, det blir litt monotont å bare løpe på grusveger. Men etter 35 km begynte det å røyne skikkelig på. Jeg har blitt litt flinkere til å tenke positivt og det kommer jammen godt med på slutten av lange løp! Tror imidlertid at jeg var enda mer sliten i fjor. Og jeg skjønte at jeg bare måtte gi på skulle jeg holde tiden fra i fjor! Og den ble 4.08.05 og det holdt jammen til første plass i klassen! Helt utrolig! Jeg er kjempe fornøyd! Fin premie også. Ble innviet som brødfat på søndag.
Tanken mot slutten var at "nå skal jeg ikke løpe en meter - på i hvert fall èn uke"!
Etter det er det bare å lade opp med flere langturer fram mot Fjellmaraton i Selen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar