tirsdag 21. mai 2013

For mye trening



Uka etter Råskinnet var jeg nok litt for ivrig. Det gikk jo så bra, formen var stigende og alt gikk lett! Men plutselig, søndag en uke etter Råskinnet ble jeg akutt sliten og trøtt! Søndagen sov jeg for det meste hele dagen og mandag stod jeg over treningen og sov isteden. Jeg burde jo snart ha lært at jeg må styre meg i slike gode perioder, spare litt på kreftene. Nå ble jeg redd for at jeg hadde ødelagt den gode formkurven. I mangel av skikkelige lange turer denne våren, kompenserte jeg med mange halvlange turer. Men heldigvis, på bedriftskarusellen forrige tirsdag gikk det ganske bra. Jeg forbedret til og med tiden fra i fjor, så da ligger jeg vel ikke så verst an likevel.
Nye sko har det også blitt! Et par Inov sko kjøpt på Wiggle.com. Ble litt skeptisk da jeg så sålene, de ga ikke inntrykk av å gi traktorfeste slik som Salomonskoene gjør. Men de bestod likevel prøven i den lange gul-løypa  selv om jeg synes jeg ble litt fortere våt i disse. Tror nok ikke jeg tar sjansen på å bruke dem i birkebeinerløpet om - hjelp,- bare knappe 3 uker! Der er det nok Salomon som gir meg mest trygghet. Jeg synes det er fint å ha flere sko å bytte på, også når jeg løper i terrenget.
17.mai ble det langtur, 2,5 mil i Østmarka for Boy og meg. Møtte til og meg 2 andre løpere, foruten en del turgåere
Dette bildet er tatt ved Setertjern ved Losby. Ikke så lett å ta bilde av seg selv og hunden på egenhånd!
Vi tok en rast her og spiste brødskiva vår. Men skrekk og gru, hvordan skal det gå å løpe en helmaraton den 15.juni? Kjente det veldig godt i både legger og lår etter denne turen. Vi dro til fjells på kvelden og der kunne vi gå på ski! Riktignok bare akkurat i den preparerte løypa og enkelte steder hadde bekkene trengt gjennom. Men i løpet av de dagene vi var der, forsvant denne muligheten. Heldigvis får jeg vel si, får nå er det på tide å få litt fart på sommeren! Disse dagene bød imidlertid på mye sol og varme. Det ble ingen løping, det var godt å restituere beina og varmen slo oss litt ut. Lørdag var vi imidlertid nede i Lillehammer og så sykkelrittet Glava tour. Der var det masse folk og god stemning. Søndag slikket vi sol hele dagen og ble ganske lyse rosa. Men så godt å kjenne varmen på kroppen! Da vi dro hjem i går hadde snøen minket betraktelig og jeg tenker den er helt borte når vi kommer tilbake.
Denne helgen har jeg tenkt å ta den siste skikkelige lange ture. Neste lørdag er det løping på Beito. Da er det ikke tid til flere langturer. Som sagt er jeg litt engstelig for at det har blitt litt for få skikkelige langturer. Jeg håper grunnlaget gjør at det likevel går greit. De lange skiturene i vinter må vel også hjelpe til på utholdenheten.

6 kommentarer:

  1. Det viktigste er jo at du hviler når du kjenner at du er sliten! Det er vel når man ignorerer og ikke tar konsekvensene av mye trening at det går ut over formkurven, eller?? Det blir spennende med Birken i år da ;-) tvi-tvi

    SvarSlett
    Svar
    1. Joda, det stemmer nok det. Ja, det blir kjempe spennende med birken, takk takk

      Slett
  2. Jeg er helt sikker på at du har grunnlaget til å klare deg fint på Skogsmaraton! Hvil deg i form nå framover :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Får håpe du har rett Astrid! Helt hvile framover blir det vel ikke, men skal være nøye på å restituere nok

      Slett
  3. Jeg kjenner så godt igjen det med å ikke lære å lytte til kroppen. Hvorfor er det så vanskelig? Også er det mye enklere å minne andre på det enn å klare å huske det selv...
    Men jeg tipper du kommer til å klare deg så bra så! Du har jo masse rutine, og haugevis av trening i kroppen. Jada! :)

    SvarSlett
  4. Jo da, du har nok rett i det, Kjersti!Mye lettere å advare andre, der er jeg god! Men etter noen dagers hvile er jeg som regel klar igjen!

    SvarSlett